Melanc
holy Rooms
Regie
Jakab Tarnóczi
bühne und kostüm
Ilka Giliga
ko-autorin und Dramaturgie
Zsófia Kukk
Musik
Levente Bencsik and Máté Hunyadi
Mit
István Dankó
Benjámin Lengyel
Anna Pálmai
Judit Rezes
Ági Szirtes
Péter Takátsy
Bence Tasnádi
Erika Bodnár
Was haben die Museumswärterin und der erschöpfte Krankenpfleger gemeinsam? Was verbindet eine arbeitslose Sopranistin mit dem Geschäftsmann, der eigentlich gerne Travestie-Künstler wäre? „Melancholy Rooms“ zeigt moderne Menschen an ihren Arbeitsplätzen oder in ihren Wohnungen, voneinander und von der Welt isoliert. Innerhalb einer Welt, in der die Vereinzelung ihre ganz eigenen Ungleichheiten hervorbringt. Die musikalische Produktion (fast ohne Worte) eröffnet uns ein Kaleidoskop archetypischer Figuren der europäischen Kultur: Wir schauen auf ein Perpetuum Mobile, ein beeindruckendes Bilderpoem, in dem das Ensemble immer wieder den utopischen Moment der Gemeinsamkeit sucht – und findet. Der junge ungarische Regisseur Jakab Tarnóczi schloss 2019 sein Musiktheaterregie-Studium an der renommierten Budapester Hochschule für Theater- und Filmkunst (SZFE) ab. 2020 entzog die Regierung des ungarischen Ministerpräsidenten Viktor Orbán der Schule die Autonomie und alle Leitungsfunktionen wurden an ein mit Orbán-Gefolgsleuten besetztes Kuratorium übertragen. Der Widerstand der Studierenden dauert bis heute an. Tarnóczi ist seit 2020 als Regisseur und Teil des Künstlerischen Leitungsteams mit dem progressiven Katona József Theater verbunden.
Gastspiel Katona József Theater, Budapest, Ungarn
Deutschlandpremiere
8. + 9. Februar 2023, 20 uhr, Thalia gauss
Eintritt € 31/17
Dauer 1:20h, keine Pause
Auf Ungarisch mit deutschen Übertiteln
Am 9. Februar im Anschluss:
Catarina Felixmüller (freie Journalistin) im Gespräch mit Jakab Tarnóczi, dem Ensemble und Laszlo Upor (#freeSZFE, ehemaliger Vizerektor der Universität für Theater und Filmkunst Budapest)
„It would be so nice not to use big words to describe what the Katona József Theatre's latest production, Melancholy Rooms, has to offer, but it is difficult because Jakab Tarnóczi wants to do nothing less than to show us the cycle of life. It is at once tangible and symbolic, condensed into six intimate spaces, narrowly and broadly interpreted, intrusive, as lonely evenings pass at home, a little sad but not hopeless. As if to show the prolonged moment when one stops, even pauses, one feels stuck - but it is only a feeling, because life is happening around one, even if one does not realise it at times - and wonders how to go on, because there is a way on, there must be.“ - Zsófia Molnár, Élet és Irodalom
„The music permeates the whole performance from baroque music to disco, pop, operetta and noise music. Even the musician waiting in the hospital starts to play the guitar to the heartbeat of his fiancée, and the boy living in the basement reveals that one of his pieces of furniture covered in black is actually a synthesizer, which he then starts to play. The many different kinds of music come together in a unified style, their pulsation, their increase or decrease creating a strange atmosphere (music by Levente Bencsik and Máté Hunyadi), and the singing by Anna Pálmai and Judit Rezes is sensational.“ - Noémi Sümegi, index.hu
„In each box, you see an excerpt of the life of the character that is currently appearing, without revealing what preceded or will follow. It's all lonely people - so many scenes reminiscent of Edwar Hopper. But what struck me most was not the presentation of the loneliness in aquarium-like boxes with almost medical precision, but that Tarnóczi created an event (and this is more than a traditional theatre performance) that is held together not by narrative but by visual coherence. Tarnóczi is not afraid to rely on the logic of images instead of linear storytelling. As risky as this can be, it can also be liberating for theatre: it pushes its boundaries, which are already limited in Hungarian theatre.“ - László Földényi F., litera.h